|||||| |
"لیس الغریب" العفاسی "لیس الغریب" العفاسی
این کلیپ حاوی شعری با مضمون یادآوری لحظه تنهایی مرگ می باشد.
شعر این کلیپ بارها به وسیله تواشیح خوان های متعدد عرب و به روشهای مختلفی اجرا شده است. کاربران اینترنتی نیز با گذاشتن تصاویر و فیلمهای مختلفی روی این اشعار آن را در سایتهای مختلفی قرار داده اند. حتی در کشور فرانسه تنی چند از کاربران اینترنتی ترجمه فرانسوی آنرا تهیه کرده و بر روی این شعرخوانی مونتاژ کرده اند.
اما آنچه بسیار جالب است اینکه اشعار این کلیپ که یادآور تنهایی لحظه مرگ و بعد از مرگ است منسوب به «امام سجاد زین العایدین علیه السلام» می باشد ؛ اما متأسفانه دشمنان اهلبیت(ع) در اکثر سایتهایی که از این کلیپ استفاده شده تلاش زیادی برای "عدم معرفی منبع شعر" صورت داده اند!
این کلیپ با اسم "لیس الغریب" در سایتها گذاشته شده است و با یک بر آورد از تعداد سایتهایی که از این کلیپ استفاده کرده اند و یا انتشار آن به وسیله کاربران میتوان این تعداد را به صدها هزار نفر تخمین زد.
شایان ذکر است یک خانم جوان هلندی که اسلام آورده بود در مصاحبه با شبکه العربیة یکی از علل اسلام آوردن خود را دیدن این کلیپ که یاد آور لحظات مرگ است عنوان می کند.
جا دارد که در کنار عنوان لیس الغریب برای این شعر، عنوان "من هو الغریب فی وطنه" را در مورد سراینده آن به کار بریم که متأسفانه با وجود این اثر ـ و نیز مآثر جاویدانی همچون ادعیه "صحیفه سجادیه" ـ در بین مسلمانان جهان شناخته شده نیست و حتی مقبره اش در مدینه جدّ بزرگوارش به آن شکل غریبانه درآمده است.
امید اینکه متولیان امور فرهنگی با دیدن این کلیپ به دنبال استفاده از روشهای نو در معرفی و نشر معارف اهلبیت عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ و بکارگیری گروه های تواشیح خوان حرفه ای داخلی و خارجی و امکانات صوتی و بصری باشند و کاری شایسته در این زمینه برای مسلمانان ایران و جهان انجام دهند.
متن نشید لیس الغریب
لَیْسَ الغَریبُ غَریبَ الشَّامِ والیَمَنِ إِنَّ الغَریبَ غَریبُ اللَّحدِ والکَفَنِ
غریب و بیگانه آن نیست که در شام و یمن است، بلکه غریب واقعی آنست که در(قبر، درمیان) سنگ و الحد قرار گرفته است. إِنَّ الغَریِبَ لَهُ حَقٌّ لِغُرْبَتـِهِ على الْمُقیمینَ فی الاَوطــانِ والسَّکَنِ
چنین غریبی برای غربت و دوری خود، بر گردن کسانی که در سرزمین و خانه هایشان باقی مانده اند، حق دارد. لاتَنّهَرنَّ غَریباً حَالَ غُربَتِه الدَّهرُ ینهَرُه بالذُّلِ وَالمِهَنِ سَفری بَعیدٌ وَزادی لَنْ یُبَلِّغَنـی وَقُوَّتی ضَعُفَتْ والمـوتُ یَطلُبُنـی وَلی بَقایــا ذُنوبٍ لَسْتُ أَعْلَمُها الله یَعْلَمُهــا فی السِّرِ والعَلَنِ مـَا أَحْلَمَ اللهَ عَنی حَیْثُ أَمْهَلَنی وقَدْ تَمـادَیْتُ فی ذَنْبی ویَسْتُرُنِی تَمُرُّ سـاعـاتُ أَیّـَامی بِلا نَدَمٍ ولا بُکاءٍ وَلاخَـوْفٍ ولا حـَزَنِ أَنَـا الَّذِی أُغْلِقُ الابْوابَ مُجْتَهِداً عَلى المعاصِی وَعَیْنُ اللهِ تَنْظُرُنـی یَـا زَلَّةً کُتِبَتْ فی غَفْلَةٍ ذَهَبَتْ یَـا حَسْرَةً بَقِیَتْ فی القَلبِ تُحْرِقُنی دَعْنی أَنُوحُ عَلى نَفْسِی وَأَنْدُبُهـا وَأَقْطَعُ الدَّهْرَ بِالتَّذْکِیـرِ وَالحَزَنِ
اجازه دهید تا بر خود بنالم و ادامه زندگی را به یاد خدا و اندوه بر کارنامه اعمالم بگذرانم. کَأَنَّنی بَینَ تلک الاَهلِ مُنطَرِحــَاً عَلى الفِراشِ وَأَیْدیهِمْ تُقَلِّبُنــی وَقَد تَجَمَّعَ حَولِی مَن یَنُوحُ وَ مَن یَبّکِی عَلَّیَ وَ یَنعَانِی وَ یَندُبُنِی وَقد أَتَوْا بِطَبیبٍ کَـیْ یُعالِجَنـی وَلَمْ أَرَ الطِّبَّ هـذا الیـومَ یَنْفَعُنی واشَتد نَزْعِی وَصَار المَوتُ یَجْذِبُـها مِن کُلِّ عِرْقٍ بِلا رِفقٍ ولا هَوَنِ واستَخْرَجَ الرُّوحَ مِنی فی تَغَرْغُرِها وصـَارَ رِیقی مَریراً حِینَ غَرْغَرَنی
و روحم را خارج می کند در حالی که من به حالت غرغر آخر، افتاده ام؛ آب دهانم تلخ گشته و روح از بدنم خارج می شود. وَغَمَّضُونی وَراحَ الکُلُّ وانْصَرَفوا بَعْدَ الإِیاسِ وَجَدُّوا فی شِرَا الکَفَنِ وَقـامَ مَنْ کانَ حِبُّ لنّاسِ فی عَجَلٍ نَحْوَ المُغَسِّلِ یَأْتینـی یُغَسِّلُنــی
همان کسانی که دوستان من بودند، با عجله بر می خیزند و برای تدارک غسل دادنم با شتاب به دنبال غسال می گردنند. وَقــالَ یـا قَوْمِ نَبْغِی غاسِلاً حَذِقاً حُراً أَرِیباً لَبِیبـاً عَارِفـاً فَطِنِ فَجــاءَنی رَجُلٌ مِنْهُمْ فَجَرَّدَنی مِنَ الثِّیــابِ وَأَعْرَانی وأَفْرَدَنی وَأَوْدَعونی عَلى الأَلْواحِ مُنْطَرِحـاً وَصـَارَ فَوْقی خَرِیرُ الماءِ یَنْظِفُنی وَأَسْکَبَ الماءَ مِنْ فَوقی وَغَسَّلَنی غُسْلاً ثَلاثاً وَنَادَى القَوْمَ بِالکَفَنِ وَأَلْبَسُونی ثِیابـاً لا کِمامَ لهـا وَصارَ زَادی حَنُوطِی حیـنَ حَنَّطَنی وأَخْرَجونی مِنَ الدُّنیـا فَوا أَسَفاً عَلى رَحِیـلٍ بِلا زادٍ یُبَلِّغُنـی وَحَمَّلونی على الکتـافِ أَربَعَةٌ مِنَ الرِّجـالِ وَخَلْفِی مَنْ یُشَیِّعُنی وَقَدَّمونی إِلى المحرابِ وانصَرَفوا خَلْفَ الإِمـَامِ فَصَلَّى ثـمّ وَدَّعَنی
مرا در محراب مسجد می گذراند و همه پشت سر امام می ایستند و بر من نماز می گذارند و همه مرا رها می سازند. صَلَّوْا عَلَیَّ صَلاةً لا رُکوعَ لهـا ولا سُجـودَ لَعَلَّ اللـهَ یَرْحَمُنی وَأَنْزَلونی إلـى قَبری على مَهَلٍ وَقَدَّمُوا واحِداً مِنهـم یُلَحِّدُنـی وَکَشَّفَ الثّوْبَ عَن وَجْهی لِیَنْظُرَنی وَأَسْکَبَ الدَّمْعَ مِنْ عَیْنیهِ أَغْرَقَنی فَقامَ مُحتَرِمــاً بِالعَزمِ مُشْتَمِلاً وَصَفَّفَ اللَّبِنَ مِنْ فَوْقِی وفـارَقَنی وقَالَ هُلُّوا علیه التُّرْبَ واغْتَنِموا حُسْنَ الثَّوابِ مِنَ الرَّحمنِ ذِی المِنَنِ فی ظُلْمَةِ القبرِ لا أُمٌّ هنــاک ولا أَبٌ شَفـیقٌ ولا أَخٌ یُؤنِّسُنــی وَهالَنی صُورَةً فی العینِ إِذْ نَظَرَتْ مِنْ هَوْلِ مَطْلَعِ ما قَدْ کان أَدهَشَنی مِنْ مُنکَرٍ ونکیرٍ مـا أَقولُ لهم قَدْ هــَالَنی أَمْرُهُمْ جِداً فَأَفْزَعَنی وَأَقْعَدونی وَجَدُّوا فی سُؤالِهـِمُ مَـالِی سِوَاکَ إِلهـی مَنْ یُخَلِّصُنِی فَامْنُنْ عَلَیَّ بِعَفْوٍ مِنک یــا أَمَلی فَإِنَّنی مُوثَقٌ بِالذَّنْبِ مُرْتَهَــنِ تَقاسمَ اهلُ مالی بعدما انْصَرَفُوا وَصَارَ وِزْرِی عَلى ظَهْرِی فَأَثْقَلَنی واستَبْدَلَتْ زَوجَتی بَعْلاً لهـا بَدَلی وَحَکَّمَتْهُ علی الامْوَالِ والسَّکَـنِ وَصَیَّرَتْ وَلَدی عَبْداً لِیَخْدُمَهــا وَصَارَ مَـالی لهم حـِلاً بِلا ثَمَنِ فَلا تَغُرَّنَّکَ الدُّنْیــا وَزِینَتُها وانْظُرْ إلى فِعْلِهــا فی الاهْلِ والوَطَنِ
دنیا و زر و زیور آن انسان را می فریبند؛ پس وفایی در آن نیست حال به خاندان و خانواده ات قبل از مردنت بنگر… . وانْظُرْ إِلى مَنْ حَوَى الدُّنْیا بِأَجْمَعِها هَلْ رَاحَ مِنْها بِغَیْرِ الحَنْطِ والکَفَنِ خُذِ القَنـَاعَةَ مِنْ دُنْیَاک وارْضَ بِها لَوْ لم یَکُنْ لَکَ إِلا رَاحَةُ البَدَنِ یَـا زَارِعَ الخَیْرِ تحصُدْ بَعْدَهُ ثَمَراً یَا زَارِعَ الشَّرِّ مَوْقُوفٌ عَلَى الوَهَنِ یـَا نَفْسُ کُفِّی عَنِ العِصْیانِ واکْتَسِبِی فِعْلاً جمیلاً لَعَلَّ اللهَ یَرحَمُنی یَا نَفْسُ وَیْحَکِ تُوبی واعمَلِی حَسَناً عَسى تُجازَیْنَ بَعْدَ الموتِ بِالحَسَنِ ثمَّ الصلاةُ على الْمُختـارِ سَیِّدِنـا مَا وَصَّـا البَرْقَ فی شَّامٍ وفی یَمَنِ والحمدُ لله مُمْسِینَـا وَمُصْبِحِنَا بِالخَیْرِ والعَفْوْ والإِحْســانِ وَالمِنَنِ
قسمتی از دعای بوحمزه ثمالی ************************ ..... 31-وَ مَا لِی لاَ أَبْكِی وَ لاَ أَدْرِی إِلَى مَا یَكُونُ مَصِیرِی ..... والله الموفق
امتیازدهی نظرات بینندگان کاربر مهمان 1393/10/25 19:49 0 2 السلام علیکم و رحمت الله
ضمن تشکر از خدماتتون برادران گرامی ممنون بابت گذاشتن این قصیده زیبا از امام عزیزمان علی ابن الحسین(رض) معروف به امام زین العابدین
خدمت عزیزانی که میپندارند اهل سنت دشمن اهل بیت رسول الله هستیم،ببینید عزیزان شما خودتون قضاوت گنید اگر یه نفر باشما دشمن باشه آیا شما اسم فرزندانتون رو به اسم دشمنتون اسم گذاری میکنید؟ مسلم است که نه پس اگر اهل سنت وجماعت با اهل بیت رسول الله دشمن بودن هیچ وقت اسم شون رو روی بچه هاشون نمیگذاشتن الان بده اهلذسنت هستم و پدرو مادر عزیزم من رو ب عشق حیدر کرار امیر المومنین علی(رض) نامگذاری کردن و من از همان بچگی به عشق همچین شخصیتی بزرگ شدم.
برادران و خواهران عزیزم،، (علیه السلام )فقط برای پیامبران است ولی ما اهل سنت ب خاطر حب و دوس داشتنی که ب اهل بیت ابوالقاسم محمد داریم به اهل بیت ایشان هم علیه السلام میگیم.
ننه دیگر عرض کنم اگه ما با اهل بیت دشمنی داشته باشم توی نمازمون نمیگفتیم الهم صلی علی محمد وعلی آل محمد در حالی ک کسی از اهل سنت را پیدا نخواهید کرد که این عبارت رو تووی نمازش نخونه
در اخر خواهشمندم از همه که مواظب باشیم طبق حدیث رسول الله "زبان حجمش کم و گناهش بزرگ" مبادا چیزی را به زبان بیاوریم ک در موردش در اشتباهیم یا اگاهی کامل نداریم
درضمن این قصیده رو هیچ کس نمیتونه رد بکنه که اثر امام زین العابدین نیست بله اثر این بزرگوار میباشد
درپناه الله جل جلاه باشید
جزاکم الله خیرا کثیرا کاربر مهمان 1393/10/24 22:38 0 1 جزاکم الله والخیر کاربر مهمان 1393/04/24 10:40 0 3 سلام ولی اهل سنت که دشمن اهل بیت نیستند این تهمت است. کاربر مهمان 1393/02/31 14:19 0 1 دوست عزیز با تشکر از سایت شما اهل سنت با اهل بیت دشمن نیستند بلکه تمامی ائمه اهل بیت اهل سنت بودند واختلافی بین مسلمانان نبود. .... و اهل سنت هم پیرو اهل بیت هستند. پاسخ ها کاربر مهمان 1393/09/05 20:19 طبق ایات قران و احادیث صحیح از فریقین و منابع تاریخی کلمه اهل سنت یا جماعت در زمان امویان ساخته شد و کلمه شیعه در زمان رسول الله وجود داشت و به یاران حضرت علی (ع) گفته می شد که این حدیث رو پیامبر اکرم گفتند و ایه هم داریم کاربر مهمان 1393/02/18 19:46 2 1 اما متأسفانه دشمنان اهلبیت(ع) در اکثر سایتهایی که از این کلیپ استفاده شده تلاش زیادی برای "عدم معرفی منبع شعر" صورت داده اند!
با سلام و احترام
اهل سنت با افتخار اعلام کرده که این شعر از صحیفه حضرت زین العابدین میباشد. انکار حق انکار خداوند متعال است. در روایت هایتان منصف باشید. خداوند سبحان از بیش از حد گذرندگان و غلو کنندگان بیزار است. کاربر مهمان 1393/01/04 22:31 1 2 سلام عزیز
خداوند توفیقتون بدهد کاربر مهمان 1392/09/27 15:37 1 4 درود بر مشاری العفاسی قاری و منشد پر آوازه اسلام نظر شما
خروج |
|
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت الله است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است. ((طراحی قالب سایت : تیم طراحی سبلان نیوز )) |